هزینه هائی که برای بازارچه دو کوهانه شد!
خبر: ۱۳۹۲۱۱۲۴۶۰۱۸ تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۲۱:۳۰ | ||||||
هزینه هائی که برای بازارچه دو کوهانه شد!يکي
از صادرکنندگان خرما مي گويد: تا دو سال پيش اين بازارچه فعال و زيرساخت
هاي زيادي فراهم بود اما با فعال کردن بازارچه ماهيرود، اين بازارچه تعطيل
است و هيچ گونه صادرات و وارداتي انجام نمي شود.
حسيني نژاد- مي گويند تعطيل است، نه کامل، در حد اين که هر چند ماه يک بار
چند راس دام از اين بازارچه وارد مي شود. البته مسئولان امر تعطيلي اين
بازارچه را قبول ندارند و شايد هم ديگر آن چانه زني ها براي تخصيص اعتبار
زيرساخت ها را به فراموشي سپرده اند اما آن چه پيله وران و حتي خيلي از
مسئولان شهرستان نهبندان مي گويند، در واقع همان معناي تعطيلي بازارچه
دوکوهانه را دارد. مسئولان سازمان بازارچه هاي مرزي استان براي پاسخ خيلي تمايل نشان نمي دهند و هميشه معتقدند که بازارچه هاي استان تعطيل نيست اما آن چه پيله وران مي گويند در واقع نبود طرف افغان در آن سوي بازارچه و در نتيجه تعطيلي صادرات و واردات است. يکي از صادرکنندگان خرما مي گويد: تا دو سال پيش اين بازارچه فعال و زيرساخت هاي زيادي فراهم بود اما با فعال کردن بازارچه ماهيرود، اين بازارچه تعطيل است و هيچ گونه صادرات و وارداتي انجام نمي شود. عضو شوراي استان هم که بيشتر بار رکود ايجاد شده در بازارچه دوکوهانه را متوجه افغانستان مي داند، مي گويد: در حالي که از طرف خراسان جنوبي نيروي کار در دوکوهانه وجود دارد اما از سمت افغانستان در عمل تعطيل است و نيرويي براي پاسخگويي وجود ندارد. «آهني» خواستار پيگيري مسئولان رده هاي بالا براي فعال کردن اين بازارچه با توجه به زيرساخت هاي مطلوبي که به نسبت بازارچه ماهيرود در دوکوهانه شده است، مي شود و در اين باره معتقد است بايد کار از طريق وزارت امور خارجه پيگيري و به گونه اي برنامه ريزي شود تا زيرساخت ها هدر نرود. معاون عمراني فرماندار نهبندان هم به «خراسان جنوبي» مي گويد: تاکنون از محل اعتبارات طرح توسعه نهبندان بيش از 3 ميليارد تومان براي زيرساخت هاي بازارچه دوکوهانه هزينه شده است که با در نظر گرفتن تورم فعلي شايد به طور کلي بيش از 200 ميليارد ريال هزينه شده باشد اما با جهت گيري توجه ها به سمت بازارچه ماهيرود، از 4 سال پيش رفته رفته در اين بازارچه به جز چند سري واردات محدود دام، هيچ اقدام درخوري متناسب با زيرساخت هايي که در اين منطقه هزينه شده انجام نشده و در عمل بازارچه تعطيل است. «ابراهيمي» با اعتراض به اين موضوع ادامه مي دهد: با توجه به اعتباراتي که از محل طرح توسعه به اين بازارچه اختصاص يافته است، فرمانداري نهبندان براي رونق دوباره اين بازارچه مانند سال هاي قبل بحث قرنطينه دام، صادرات سوختي و همچنين صادرات يکسري کالاهاي گمرکي را پيگيري مي کند که موافقت نشده و تاکيدها همچنان بر بازارچه ماهيرود است. به گفته وي، در بحث قرنطينه دام نيز اين بازارچه هنوز مشکل دارد و واردات دام به عنوان يکي از مصوبات مهم دولت آن طور که بايد انجام نمي شود. وي با اشاره به اين که در شرايط فعلي توسعه تجارت از اولويت هاي رونق خراسان جنوبي محسوب مي شود، خواستار توجه بيشتر مسئولان امر نسبت به فعال کردن دوباره اين بازارچه مي شود. وي مي گويد: با توجه به محروميت منطقه، فعال کردن اين بازارچه مي تواند رفاه اقتصادي را براي ساکنان آن به ارمغان آورد و يکي از منابع اصلي درآمد مردم نهبندان باشد. نقل از پایگاه اطلاع رسانی سوغات نیوز |
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۲ ساعت 23:8 توسط مهدی سالاری
|
